"Sprejazdňujeme dlhoočakávaný obchvat, úsek má asi šesť kilometrov,
päť mostných objektov, tri križovatky a približne tri kilometre ďalších
obslužných ciest. Kopec za Plavnicou mal veľmi prudké stúpanie, často
bol ťažko prejazdný v zime, boli tam dopravné nehody, stále tam hrozili
zosuvy a Slovenská správa ciest úsek neustále opravovala. Z hľadiska
zvýšenia bezpečnosti, ekonomiky prevádzky, ale aj s výhľadom na
rekonštrukciu hraničného priechodu Mníšek nad Popradom - Piwniczna, kde
budú jazdiť nákladné autá do sedem ton a už teraz prechádza týmto úsekom
cesty I/68 viac ako 10.000 áut denne, občanom Plavnice odľahne," skonštatoval Kmeť.
Vďaka obchvatu sa podľa neho zlepší obslužnosť územia v Prešovskom
kraji. Cesta I/68 má aj medzinárodný význam, keďže vedie z Poľskej
republiky až do Maďarska, spája obec Mníšek nad Popradom a mesto Prešov a
tvorí hlavný komunikačný koridor severnej časti Prešovského kraja.
Náklady na výstavbu sa podľa štátneho tajomníka zvýšili o štyri až päť
miliónov eur. Dôvodom je najmä vojnový konflikt na Ukrajine, inflácia, a
tiež pandémia. Všetky tieto faktory mali vplyv na ceny materiálov. "Našťastie
sme mali v zmluve o dielo inflačný paragraf, takže sme nemuseli
zastaviť stavbu, vlani sme podpísali dodatok a dnes je stavba hotová,"
dodal Kmeť. Obchvat začali stavať ešte vo februári 2020. Projekt bol
financovaný z európskych fondov z operačného programu Integrovaná
infraštruktúra.
Zhotoviteľom prác bolo združenie Eurovia SK – Doprastav. Preloženie
cesty si vyžiadalo presun inžinierskych sietí a úpravu potokov
Ľubovnianka, Šambronka a Jasenok, reguláciu rieky Poprad a úpravu oboch
jej brehov. Súčasťou novej komunikácie sú aj tri križovatky –
Ľubovnianske kúpele, Hajtovka a Plavnica. Súčasťou stavby je tiež
protihluková stena pri Plavnici.